De IJssel - Verfsystemen voor staal
- Geplaatst op
- 0
Staal wordt als constructie materiaal in de jachtbouw toegepast om de sterkte, de aanvoudige verwerkbaarheid en de watercithheid. De grote sterkte van staal in verhouding tot de plaatdikte in combinatie met het kunnen snijder, buigen en lassen maakt staal zeer geschikt als materiaal voor een romp of opbouw.
Staal is dan wel een bijzonder veelzijdig constructie materiaal, maar staal oxideert. De meest voorkomende vorm hiervan is roest. Onder invloed van (zout)water en zuurstof reageert staal tot ijzeroxide. Dit is te voorkomen door het staal goed te beschermen en daardoor af te sluiten voor water en zuurstof. Eem verfsysteem van De IJssel is hier bijvoorbeeld een doeltreffende oplossing voor.
Staal is niet alleen sterk, maar ook flexibel. Een aanvaring kan leiden tot een deuk in het staal. Een deuk in het staal kan echter een scheur in het verfsysteem tot gevolg hebben. Door de scheur of barst heeft water vrij spel en kan corrosie alsnog optreden. Het is daarom van belang bij aanvaringen de verflaag te controleren op beschadigingen en zo nodig te repareren.
Voorbehandeling
Voor een duurzame bescherming van staal is de kwaliteit van de voorbehandeling een kritische factor voor succes. Zorgvuldig voorbehandelen kan voor nieuwe constructies door middel van stralen, bijvoorbeeld tot norm ISO Sa 2½. Stralen is de meest veilige en snelle methode. Tijdens onderhoud zal roest en andere verontreiniging verwijderd kunnen worden door het staal blank te schuren tot ISO St 3 met behulp van schuurschijven met korrelgrootte P24 tot P36.
Lasprimers
Nieuw staal is meestal voorzien van een zogenaamde shopprimer of lasprimer. Wanneer dit staal onder de waterlijn wordt toegepast, moet vastgesteld zijn of de gebruikte shop- of lasprimer geschikt is voor deze toepassing. Is dit niet het geval, dan dient men dergelijke shopprimers te verwijderen om in een later stadium het ontstaan van blaasjes te voorkomen. Het is aan te bevelen de lasprimer af te stemmen op het gekozen verfsysteem.
Scherpe hoeken, lasnaden en spatten
Scherpe randen en hoeken dienen zoveel mogelijk te zijn afgerond tot een radius van ongeveer 3 millimeter. Scherpe lasnaden en spatten moeten zijn gladgeslepen of zijn verwijderd. Een verfsysteem is het meest kwetsbaar op deze scherpe oppervlakken. Beschadidging op dergelijke plekken kan snel tot roestvorming leiden.
Plamuren
Wij adviseren Variopox plamuren van De IJssel wanneer het noodzakelijk is het oppervlak te repareren of uit te vlakken met een plamuur. Breng de plamuur altijd aan over staal voorzien van een voldoende laagdikte roestwerende primer zoals IJmopox ZF primer. Beperk de hoeveelheid plamuur onder de waterlijn tot een minimum.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...