Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
De beste bescherming voor uw boot.

De beste bescherming voor uw boot.

Antifouling voor een zeer scherpe prijs. De keuze van antifouling is afhankelijk van het materiaal van het schip en de ondergrond waarop het aangebracht wordt.

Lees meer
€27,50
Op voorraad

De Seajet 021 is een biocidevrije, erodeerbare coating voor het onderwaterschip. De unieke hars zorgt ervoor dat de coating laag na laag ververst. Dit 'zeep'-mechanisme maakt het moeilijk voor vervuiling om zich te hechten.

€16,49
Op voorraad

Doorhardingsmiddel voor half-synthetische lakken en verven.

€42,38
Op voorraad

Jotun Thinner 17 is een verdunner die ontwikkeld is voor het verbeteren van de uitvloeiing van verschillende Jotun epoxy producten.

€129,95
Niet op voorraad

SEAJET BIOCLEAN ECO is a biocide-free, silicone foul-release coating for use on underwater hulls. Provides long term protection against fouling in both fresh and salt water environments. Fouling may loosely attach but is easily removed by water movement o

€7,50
Op voorraad

Epifanes D100 Thinner, een verdunner voor de Copper-Cruise-antifouling, Foul away, Werdol Silverpaint en Epifanes Underwaterprimer.

€99,95
Op voorraad

Deze verf mag niet in Nederland worden verwerkt. Is zeer geschikt voor schepen die in de Middellandse Zee varen. Voor levering is een verklaring van de koper noodzakelijk met handtekening waarmee deze verklaart de verf niet in Nederland aan te zullen bren

€25,44
Op voorraad

Een veilig en geurarm afbijtmiddel voor het verwijderen van bijna alle soorten één- en tweecomponent coatings, vernissen, antifoulings en epoxyverven. Zeer hoog afbijtend vermogen en droogt niet uit. Door de unieke viscositeit en kleefkracht druipt deze a

€42,38
Op voorraad

Jotun thinner 7 is speciaal ontwikkeld voor het verbeteren van de uitvloeing van verscheidene Jotun acrylics, vinyl, en antifouling coatings.

€45,92
Niet op voorraad

2 of 3 lagen aanbrengen. Droogtijd tussen de lagen is 16 uur bij 15 graden. Verwerking dient minimaal 3 dagen voor tewaterlating plaats te vinden. Heldere kleuren blijven helder ook na tewaterlating. Harde biocidevrije onderwaterverf op waterbasis.

€53,51
Niet op voorraad

Zelfslijpende koperhoudende antifouling. Breng 2 lagen aan voor één seizoen. 3 lagen op plaatsen met veel turbulentie zoals de boeg, de water-windlijn en het roerblad.

€106,09
Op voorraad

Xtreme Gloss is een eenvoudig aan te brengen tweecomponenten acrylaat polyurethaan topcoat voor plezierjachten.

€38,42
Op voorraad

Thinner No. 18 is een verf verdunner. Ontworpen om de vloeiing van Jotun polyurethaan coatings te verbeteren.

€40,45
Op voorraad

Thinner No. 12 is een verf verdunner. Ontwikkeld voor het verbeteren van de uitvloeing van Megagloss producten, door tragere verdamping van het oplosmiddel.

€637,40
Op voorraad

2-Componenten hechtlaag in een fouling release systeem op basis van siliconen

€48,01
Niet op voorraad

Een verfafbijt, speciaal samengesteld voor de verwijdering van antifoulings. Interstrip AF is niet agressief en zal de gelcoat niet beschadigen.

€134,98
Niet op voorraad

SEAJET TIE COAT is developed for SEAJET BIOCLEAN ECO system. It ensures maximum adhesion and performance. It can be used over existing antifouling including Teflon based antifouling. Quick drying. Preceding coat to SEAJET BIOCLEAN ECO.

€97,35
Op voorraad

Sivax SQ-K is een gemodificeerde, anti corrosieve vinyl verf.

€52,08
Niet op voorraad

Cruiser One is een 1-laags polijstende antifouling en geschikt voor zeil- en motorboten (tot 25 knopen). Speciaal geformuleerd om 1 seizoen bescherming te bieden in zoet en brak water.

Wat is antifouling?

Antifouling is een anti-aangroeimiddel om aangroei met waterplanten van de onderzijde van het schip te voorkomen. Hierdoor blijft de boot zijn snelheid behouden zonder meer brandstof te gaan gebruiken. Een goede antifouling biedt een langdurig aangroeiwerende werking op zoet, zout en brak water.

Hoe werkt antifouling?

Antifouling heeft zijn werking door een actief middel in de langzaam uitslijtende verflaag (meestal koper). Door het varen van het schip slijt als het ware de aangroei van het schip af. Het schip groeit door het aangroeiwerende middel in de antifouling trager aan dan een oppervlakte zonder antifouling.

Waarom moet ik antifouling aanbrengen?

Antifouling zorgt voor een schoon onderwaterschip waardoor de boot zijn snelheid bij gelijk brandstofverbruik kan behouden. Ook voorkomt het aangroei door organismen die de beschermende verf op het schip aan kunnen tasten.

Wanneer moet ik antifouling aanbrengen?

Op zich maakt het niet uit op welk moment je de antifouling aanbrengt. Het verhaal dat antifouling binnen een paar maanden in het water zou moeten is niet waar. Dit verhaal komt omdat het wel zo is dat antifouling dicht kan slibben door het schuren van mahoniehout als de boot op de kant staat. Als een antifouling dichtgeslibd is zal het niet meer werken. Deze kans wordt groter als een behandeld schip lang op de kant blijft staan. Met inachtneming van het bovenstaande kan antifouling dus in het naseizoen of in het voorjaar worden aangebracht.

Hoe vaak moet ik antifouling aanbrengen?

Met een goede antifouling kunt je volstaan met twee lagen antifouling. Het verbruik van antifouling is 1 liter per 10m2. Als je minder verbruikt dan smeer je dunnere lagen en moet je dus meer lagen aanbrengen. Hier rekentool hoeveel verf heb ik nodig kun je berekenen met een aantal maten van het schip hoeveel antifouling je nodig hebt.

Hoe breng ik antifouling aan?

Antifouling aanbrengen gaat in drie stappen. Stap 1 is schoonmaken, stap 2 voorbehandelen en stap 3 het aanbrengen van de antifouling.

Stap 1 antifouling aanbrengen “Schoonmaken”

De eerste stap voor het goed aanbrengen van antifouling is het schoonmaken van het schip. Reinig het onderwaterschip met een hogedrukspuit (200 bar). Doe dit direct als de boot uit het water komt. Dan gaat het makkelijker. Alle aangroei dient van het schip af te zijn voor we stap twee in gaan.

Stap 2 antifouling aanbrengen “Voorbehandelen”

De tweede stap is het voorbehandelen voor het aanbrengen van de antifouling. Ontvet het schip met een thinner. De verdunner van de antifouling kan ook als ontvetter worden gebruikt. Verwijder losse delen en behandel kale stukken met de juiste laagdikte aan primer. Daarna de oppervlakte opruwen met schuurpapier korrel 80 (of fijner als u een gladder eindresultaat wilt). Draag gelaatsbeschermende middelen en gebruik een masker om inademen van oude antifouling te voorkomen.

Stap 3 antifouling aanbrengen “Antifouling rollen of kwasten”

De derde stap is het aanbrengen van de antifouling zelf. Voor een goedwerkerde laagdikte is het van belang twee lagen aan te brengen. Dit volg je op met 1 laag per seizoen als je er het jaar erna weer uit bent. Kwasten of rollen maakt op zich niet uit. Het verbruik van antifouling per vierkantemeter, laat zien of de laagdikte voldoende is voor het juiste resultaat.

Welke antifouling is toegestaan?

Alle typen antifouling met een typegoedkeuring voor de pleziervaart zijn in Nederland toegestaan om aan te brengen op pleziervaartuigen. Bij enkele antifoulings in ons assortiment staat een waarschuwing dat deze alleen voor de beroepsvaart is. Voor het leveren van deze antifouling wordt eerst een verklaring getekend waarin het imo-nummer van het schip en de naam van het schip vereisten zijn. Bij producten die niet op pleziervaartuigen toegestaan zijn staat een duidelijke vermelding op de site. Wij adviseren de antifouling van Seajet, de Seajet 023 Antifouling Seajet 023, omdat deze het hoogst toegestane kopergehalte heeft dat in Nederland is toegestaan en een goedkeuring heeft voor de pleziervaart (let op! Niet geschikt voor aluminium schepen).

Antifouling voor de beroepsvaart

De beroepsvaart mag in Nederland antifouling gebruiken waar een hoger gehalte van de aangroeiwerende stof in zit. De achterliggende reden hiervan is dat de beroepsvaart veel meer vaart en dus ook veel meer diesel zou gebruiken als er aangroei onder het schip zou komen. De totale milieubelasting is lager als de beroepsvaart en antifouling uit deze categorie gebruikt. Zoals eerder aangegeven zal bij bestelling van deze antifoulings een verklaring ter ondertekening worden toegestuurd. Naam van het schip en imo-numer zijn vereisten in de verklaring. Het schip dient bovendien voor minimaal 80% in gebruik te zijn voor de beroepsvaart. Wij adviseren de Seatender 10 Link Antifouling Seatender 10 voor de beroepsvaart.

Hoe kan ik antifouling verwijderen?

Door het afspuiten van het schip tijdens de voorbereiding van het aanbrengen van antifouling, zal het uitgesleten deel van de antifouling al van het schip worden verwijderd. Daarna kan de antifouling van de boot afgeschuurd worden of worden verwijderd met een antifoulingverwijderaar. De International Interstrip AF is hier een voorbeeld van Link antifoulingverwijderaar International interstrip af

Moet ik een primer gebruiken voor het aanbrengen van de antifouling?

Voor het gemak beschrijven we hier de drie meest voorkomende situaties en als laatste een advies voor het mogelijke systeem dat toegepast kan worden. 1 De antifouling is in goede staat, 2 er zijn kale plekken en 3 gebruik ik een één of een twee componenten primer

Situatie 1 primer bij antifouling “Antifouling in goede staat”

Is de oude antifouling in goede staat en is bekend welk product er op dit moment is aangebracht, dan kan dezelfde antifouling worden aangebracht zonder primer. Is niet bekend welke antifouling er op dit moment op de boot zit, dan is een primer noodzakelijk. De Seajet 015 is geschikt voor over alle oude antifoulings Link primer Seajet 015

Situatie 2 primer bij antifouling “Antifouling met kale plekken”

Herstel eerst alle kale plekken en breng op de kale plekken voldoende laagdikte aan. De minimale laagdikte aan primer onder water is 300 μm, wat nomaal gesproken ongeveer gelijk staat aan 4 volle lagen van 75 μm. Dit is afhankelijk van de droge laagdikte van de verf. Kijk dit na op het productblad van de primer die toegepast gaat worden.

Situatie 3 primer bij antifouling “Antifouling en een 1 of 2 componenten primer”

Als het schip kaal is of opnieuw kaalgemaakt wordt kan een 2 componentenprimer toegepast worden. Dit is ook het geval als er al een tweecomponentenprimer op het onderwaterschip zit. Je kunt dit vrij eenvoudig testen. Houdt op een plek waar geen antifouling zit een doek die doordrenkt is met thinner, lost de verf op dan is het 1 component, lost de verf niet op dan is het twee componenten.

Mogelijke systemen met antifouling

Twee componentensysteem met antifouling

Let op, controleer in het productblad of het bouwmateriaal geschikt is voor dit systeem. Op aluminium mag bijvoorbeeld geen antifouling met koper worden verwerkt.

  • Drie lagen Sigma Sigmaprime 200 Link Sigma Sigmaprime 200. Voor de juiste laagdikte dient er 7 vierkantemeter met één liter te worden behandeld per laag.
  • Eén laag Seajet 117 in de zilvergrijze variant Link Seajet 117. Voor de juiste laagdikte dient er één liter per 7 vierkantemeter per laag te worden aangebracht.
  • Twee lagen antifouling Seajet 023 Link Antifouling Seajet 023 verbruik bij juiste laagdikte is één liter per tien vierkantemeter per laag.

Eén componentensysteem met antifouling

Let op, controleer in het productblad of het bouwmateriaal geschikt is voor dit systeem. Op aluminium mag bijvoorbeeld geen antifouling met koper worden verwerkt.

  • Twee lagen Sigma Vikote 18 Link Sigma Vikote 18 primer. Voor de juiste laagdikte dient er 5 à 6 vierkantemeter met één liter te worden behandeld per laag.
  • Drie lagen Sigma Vikote 42 Link Sigma Vikote 42. Voor de juiste laagdikte dient er één liter per 7 vierkantemeter per laag te worden aangebracht.
  • Twee lagen antifouling Seajet 023 Link Antifouling Seajet 023 verbruik bij juiste laagdikte is één liter per tien vierkantemeter per laag.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »